Seutumuseon syys- ja talvikausi 2023

Syys- ja talvikaudella pääsimme toteuttamaan seutumuseotoiminnalle täysin uudenlaisia projekteja yhteistyössä eri tahojen asiantuntijoiden kanssa.

Tampereen seutumuseotyön osuus sisälsi Teiskon museon ja Teisko-Seuran arkistoaineistojen inventointi- ja digitointityötä. Teiskon museon arkistoaineisto lahjoitetaan kokonaisuudessaan Tampereen kaupunginarkistolle, joten aineiston järjestely pyrittiin tekemään arkiston ohjeistuksen mukaisesti. Työn toteuttamiseksi saimme asiantuntija-apua Vapriikin arkistotutkija Maija Honkoselta sekä suunnittelija Liisa Kumpulaiselta Tampereen kaupunginarkistosta.

Oriveden kuntakohtaiseen osuuteen sisällytettiin Aimo Tukiaisen Purnun Säätiön taidekokoelman luettelointi- ja digitointityötä. Taideteosten asianmukaisen luetteloinnin varmistamiseksi teimme yhteistyötä Tampereen taidemuseon alueellisen työn amanuenssi Johanna Kankaan sekä Aimo Tukiaisen Purnun Säätiön puheenjohtaja Johanna Pihlajamaan kanssa.

Vuoden viimeisenä rutistuksena toteutimme vielä Kuokkalan museoraitin rakennuksiin infotaulut sisältäen tiedot rakennuksesta sekä lyhyen kuvauksen rakennuksessa esillä olevasta näyttelystä. Infotaulujen avulla pyritään vastaamaan museoalueen parempaan saavutettavuuteen.

Teksti ja kuvat: Heli Hietamäki, seutumuseotutkija. Sivun pääkuva: Kauppamuseo, Kuokkalan museoraitti, Lempäälä. Kuvakaruselli: Taidekeskus Purnu, Orivesi.