Seutumuseossa vuoden 2022 aikana tapahtunutta

Kuokkalan museoraitilla, Lempäälässä, Kauppapuoti A.E. Eskolan vanhan, vaaleankeltaisen, puisen, vanhan puurakennuksen edustalla koululuokka kuuntelemassa museo-opastusta. Kauppapuodin rakennuksen vieressä on pienempi, punainen puurakennus. Kuva on otettu keväällä, kuvassa olevassa isossa koivussa on pienet lehdet, aurinko paistaa ja sinisellä taivaalla on poutapilviä.

Vuoden 2022 aikana on jatkettu tietojen kartuttamista museokokoelmista sekä hyödynnetty kokoelmien sisältöä entistä monipuolisemmin esimerkiksi osana kuntien kulttuurikasvatustyötä.

Vuoden ensimmäinen projekti käynnistyi Kangasalan Urkutehtaan vaiherikkaan historian parissa. Kangasalan urkutehtaaseen liittyen toteutettiin pedagoginen paketti, jonka avulla kunnan kolmosluokkalaiset pääsevät tutustumaan Kangasalan paikallishistoriaan merkittävästi vaikuttaneeseen urkuperinteeseen. Paketti sisältää tietoa sekä tehtaan historiasta että omistajasuku Thulé-Tulenheimoista. Aihetta kevennettiin kuva- ja videomateriaalin sekä erilaisten tehtävien avulla, jotka ovat integroitavissa muun muassa historian ja kuvataiteen opetukseen. Materiaali tarjottiin oppilaitosten käyttöön samanaikaisesti kuin Kangasala -talossa esillä ollut Soitinten kuningatar – yli 150 vuotta urkuja Kangasalla –näyttely keväällä avautui yleisölle. Näyttely ja pedagoginen paketti yhdessä muodostivat toisiaan tukevan kokonaisuuden aihealueen käsittelemiseksi, mutta toimivat hyvin myös toisistaan erillisinä.

Kevään aikana myös Lempäälään toteutettiin museopedagogista sisältöä kunnan Kulttuurikasvatusohjelma Kulttuurirappusiin toteuttamalla kolmosluokkalaisille suunnattu oppilaita osallistava opastuskäsikirjoitus Kuokkalan museoraitille. Kauppa- ja parturimuseon draamaopastus vaatii sekä museo-oppailta että oppilailta heittäytymistä leikkiin, jonka avulla lähdetään tutustumaan 70 vuoden takaiseen kyläyhteisön elämään. Toukokuulla järjestetyn koeopastuksen jälkeen kerätyn palautteen perusteella pääsimme vielä muokkaamaan opastuksen sisältöä vastaamaan paremmin sekä oppilaiden että opettajien toiveisiin ja mielenkiinnon kohteisiin. Seutumuseon kesäkausi keskittyi hyvin pitkälti Pirkkalassa sijaitsevan Reipin museon näyttelyn uudistamistyöhön. Valtavan runsas lähdemateriaali, kauniit kuvitukset ja museoalueen upea luonto tarjoaa hyvät lähtökohdat näyttelyn koostamiseksi.

Reipin museo. Hanna Jaakola, Pirkanmaan maakuntamuseo.

Vaihtelua tutkimustyöhön toi heinäkuun alussa Kuokkalan museoraitilla järjestetty kokoelmapäivä, jonka yhtenä tavoitteena oli tarkoitus raottaa museotyöstä kiinnostuneille ovea kulissien takaiseen maailmaan. Museokokoelmien parissa tehtävää luettelointi- ja digitointityötä avattiin yleisölle kokonaisuudessaan aina esineen puhdistamisesta, valokuvauksen kautta, kontekstitietojen digitaaliseen tallentamiseen asti.

Haveri ry lahjoitti tämän vuoden huhtikuulla Haverin kaivosmuseon kokoelmat Ylöjärven kunnalle. Kesällä aloitettiin museon geologisen kokoelman luettelointi yhdistyksen asiantuntija-apua hyödyntäen. Luetteloinnin ja digitaalisen kokoelmanhallinnan avulla saavutetaan paremmat mahdollisuudet niiden hyödyntämiseksi tulevassa näyttelytyössä.
Loppuvuoden projektit kuljettavat mukanaan Orivedelle, Kuhmalahdelle sekä Viljakkalaan. Monia mielenkiintoisia vaiheita ja tulevan vuoden suunnitelmien punomista on siis vielä edessä ennen kuin kuluva hankekausi saavuttaa puolivälinsä.

Teksti ja kuvat: Heli Hietamäki, seutumuseotutkija. Sivun pääkuva: Kuokkalan Museoraitti. Draamakierros lapsille.

Kuva: Reipin museo; Hanna Jaakola, Pirkanmaan maakuntamuseo.